SMART-principe

Betekenis: SMART-principe

Ook wel: Specifiek, Meetbaar, Aanvaardbaar, Realistisch, Tijdgebonden (SMART)

Het SMART-principe is een methode om meetbare en realistische doelstellingen te formuleren. Het vaststellen van meetbare doelstellingen levert betere plannen op en maakt het achteraf eenvoudiger om de uitvoering ervan te evalueren.

De letters SMART vormen een ezelsbruggetje voor de belangrijkste criteria voor een doelstelling of plan:

  • Specifiek (soms: simpel)
    Is de doelstelling duidelijk? (wat, waarom, wie, waar en hoe)
  • Meetbaar
    Is het behalen van de doelstelling meetbaar? (hoeveel, hoe is dit vast te stellen)
  • Aanvaardbaar (soms: acceptabel, ambitieus, actiegericht)
    Is de doelstelling relevant en wordt deze geaccepteerd door betrokkenen?
  • Realistisch (soms: resultaatgericht)
    Het doel moet uitdagend zijn, maar wel haalbaar. Hoe kan de doelstelling worden gehaald?
  • Tijdgebonden (soms: termijn gebonden, tastbaar)
    Wat is de deadline voor de doelstelling? Welke planning hoort hierbij?

Bij de Engelse verklaring van de afkorting is de betekenis van de A en de R omgedraaid (Specific, Measurable, Attainable, Relevant, Timely). Een voorbeeld van een plan waarbij het SMART maken van doelstellingen essentieel is, is een bedrijfsplan.

Categorieën

ebook

Download gratis E-books!

Ga naar de E-books

Gerelateerde blogs

Haal jij het maximale uit online?

Meer dan 100 ondernemers gingen je voor. Van ZZP tot multinationals.

Doe de SEO-scan

Laatste reviews

Marketing kennisbank

Ben je op zoek naar de uitleg over een marketinggerelateerde term? Maak hieronder een keuze.

Alle rechten voorbehouden © 2023 - Online Marketing Agency