Organisch verkeer
Van het verkeer op je website kan er onderscheidt gemaakt worden in organisch en betaald verkeer. Het organische verkeer bestaat uit gebruikers die uit ‘gratis’ verkeer komt uit de zoekresultaten van een zoekmachine. Als het goed is heb je inzicht in Google Analytics van je website. Daar kan je precies zien waar alle gebruikers vandaan komen.
Je kan het organische verkeer vinden in Google Analytics door te gaan naar Acquisitie > Campagnes > Organische zoekwoorden. In dit rapport zie je het aantal bezoekers per tijdvak. Dit tijdvak kan je zelf selecteren om te kijken naar bepaalde belangrijke momenten zoals acties en feestdagen. Om in te zien welke zoekopdrachten leiden naar je website kan je Analytics koppelen aan Google Search Console.
Soorten verkeer
Google heeft vijf verschillende routes waar een gebruiker vandaan kan komen op je website:
Hoe verhoog je organisch verkeer
Het liefst wil je zo min mogelijk gebruikers uit betaald verkeer op je website hebben. Dit betekent namelijk dat je ervoor hebt moeten betalen, met het risico dat niet alle klanten over gaan tot conversie. Om het aantal gebruikers te verhogen dat binnenkomt via organisch verkeer is het belangrijk dat je je website en advertentie teksten zo goed mogelijk optimaliseert voor de zoekmachine. Hulpmiddelen hiervoor zijn Google Adwords, keyword analyse, het bouwen van een goede websitestructuur, Hotjar, Bing– en Google Webmaster Tools en andere SEO middelen. Wanneer je al deze tools inzet is je website zo geoptimaliseerd dat je zonder hoge advertentiekosten hoog zichtbaar bent in de zoekmachine.