Niche marketing gaat over het richten op een specifiek deel van de markt. Deze delen van de markt kunnen super specifiek zijn. Het voordeel van niche marketing is dat de potentie voor conversie hoger wordt. Dit is dat het aantal geïnteresseerden steeds lager wordt bij verdere segmentatie. De groep consumenten in een niche hebben meestal één duidelijke overeenkomstige interesse. Deze interesse kan een hobby zijn, een productlijn of een andere overeenkomst.
Door een steeds kleinere onderverdeling te maken zal de groep potentiële klanten afnemen. Ook al klinkt dit misschien slecht, wat overblijft is de niche. Dit is een kleinere groep mensen die veel meer bereid zijn om tot actie of aankoop over te gaan. Daarnaast zijn deze mensen ook sneller bereid om een hoger bedrag te betalen omdat het product of dienst voor die specifieke groep zeer aansprekend is.
Wel of geen nichemarkt
Hoe kun je een niche markt vinden of bepalen? We gaan je hierbij helpen. Om het duidelijker uit te leggen hebben we hier een voorbeeld:
- Kleding: géén nichemarkt is, aangezien iedereen kleding draagt
- Sportkleding: Is al wat meer niche in dezelfde soort productgroep
- Speciale duikpakken van duur materiaal: Echt niche, niet zomaar iedereen is op zoek naar dit product. Maar degene die deze producten wel zoeken gaan sneller over tot aankoop
Het is dus van belang bij niche marketing om te zoeken naar een kleiner segment in de markt. In dit segment moeten genoeg potentiële klanten en een gebrek aan aanbieders. Een compatibele nichemarkt heb je gevonden wanneer er een positieve balans is tussen vraag een aanbod. Benader deze klanten via de kanalen waar ze zich bevinden. Eén route die handig is om te gebruiken in je niche marketing strategie is social media. Via social media marketing bouw je een band op met je volgers en dus potentiële klanten. Vooral kleine bedrijven hebben baat bij het inzetten van niche marketing, omdat dit een markt biedt tegen de grote concurrenten.