Branded content
Wanneer een bedrijf de content betaald of in zijn geheel produceert spreken we over branded content. Deze vorm van marketing is anders dan product placement en het publiceren van een advertentie. Het doel van branded content is het associëren van een merknaam door middel van deze content met het imago van dit merk.
De commerciële factor is bij branded marketing een stuk subtieler dan een advertentie of het tonen van een product in een film of serie. Sterker nog, branded content kan soms zelf bijna onzichtbaar zijn. Het merk heeft vaak volledige regie over de content aangezien zij het financieren. Tegelijkertijd blijft het commerciële aspect op de achtergrond om niet opdringerig over te komen. Op deze manier kan het merk zichzelf en de boodschap van hun merk op een subtiele manier presenteren.
Goede en slechte branded content
Er is een grote behoefte van websites om branded content te publiceren. Dit zorgt voor gratis content voor consumenten, meer werkzaamheden voor webmasters en een platform voor bedrijven. Een goed voorbeeld van branded content zijn blogs waarbij het merk als auteur wordt benoemd. Maar dan zonder dat het merk of product voelt als de focus van de content. Een bekend voorbeeld van branded content is de slogan “wordt u aangeboden door”. Deze slogan is vaak te horen na tonen van een video op je computer en tv of een geluidsfragment op de radio.
Een slechte versie van branded content kan ervoor zorgen dat je merk juist in slecht daglicht komt te staan. Daarnaast is het belangrijk dat de content niet te veel gericht is op het herhalen van de merknaam of productnaam. Dit kan ervoor zorgen dat de kijkers een gevoel van overkill krijgen en je slechte publiciteit krijgt. Aan de andere kant kan negatieve aandacht ook zorgen voor meer omzet. Een goed voorbeeld is één van de meest slechte films ooit gemaakt in de vorm van branded content. Deze film heet “Mac and Me” en was een goedkoop aftreksel van E.T. gefinancierd door de McDonalds fastfoodketen. Ondanks dat de film enorm werd afgekraakt, heeft deze branded content geen haartje schade aangericht op de merknaam van McDonalds.