Een ander woord voor Multi-Level Marketing (MLM) is piramide marketing of netwerkmarketing. Dit bedrijfsmodel wordt gebruikt door zelfstandige verkopers. Diensten of producten worden onder eindgebruikers verspreid via een netwerk van onafhankelijke verkopers. Het moederbedrijf levert producten of diensten aan deze onafhankelijke verkopers. Er wordt van de top (moederbedrijf) naar beneden wordt gewerkt. Dit zijn andere verkopers of directe verkoop aan klanten. Op deze manier ontstaat er een soort piramide van handel, ook wel piramide marketing genoemd.
Verkoopwijze netwerkmarketing
De onafhankelijke verkopers ontvangen een compensatie voor het verkopen van deze producten of diensten aan klanten. Maar ze ontvangen ook compensatie voor de verkopen aan klanten door hun eigen netwerk van andere onafhankelijke verkopers. Door het werven van nieuwe verkopers en directe verkoop aan klanten verwerven verkopers hun inkomsten. Dit wordt ook wel netwerkmarketing genoemd omdat het gebruik maakt van de persoonlijke relaties tussen klant en verkoper. Volgens de Europese Commissie mag de verkoper bij MLM (Multi-Level Marketing):
Producten tegen een gereduceerde prijs kopen voor doorverkoop of eigen gebruik
Producten zowel aan eindklanten als andere verkopers doorverkopen
De verkoper is bij Multi-Level Marketing niet afhankelijk van verkopers boven hem. Afhankelijk van het marketingplan van het moederbedrijf ontvangt de verkoper een bonus. De bonus is gebaseerd op de directe verkoop aan klanten. Er is geen compensatie voor de uitbreiding van het netwerk van onafhankelijke verkopers.
Multi-Level Marketing versus piramidespel
Daarnaast wordt Multi-Level Marketing vaak verward met het piramidespel. Het piramidespel is in tegenstelling tot MLM verboden in veel landen. Dit komt omdat het piramidespel alleen geld oplevert door het werven van nieuwe deelnemers. Des te hoger je in de piramide staat, des te meer deelnemers je onder je hebt staan en des te meer geld je ontvangt. Als er geen deelnemers meer bij de piramide komen zakt het in elkaar, waardoor veel mensen met grote verliezen komen te zitten.
Er zijn ook een aantal valkuilen verbonden aan piramide marketing. Ten eerste moet je zelf eerst investeren om een product te verkopen aan klanten. Daarnaast moet je zelf een netwerk van onafhankelijke verkopers verwerven die het product of dienst inkopen. Tenzij je een goed netwerkmarketing systeem opzet is de kans op winst relatief klein.