Soft Launch
Ook wel: soft opening
Bij een soft launch wordt een dienst of product vóór de geplande lancering uitgebracht met weinig tot geen marketingpush. Een soft launch is een preview-release, vaak toegankelijk voor een beperkt publiek.
In veel gevallen dient de soft launch als een generale repetitie voor de full launch. Een soft launch biedt early adopters of andere gegadigden de kans op het product of de dienst van een bedrijf te testen. Het doel van een soft launch is het verzamelen van feedback en data over het gebruikersgedrag. Deze waardevolle data stelt organisaties in staat om de laatste aanpassingen te maken voordat er een bredere release plaatsvindt. Doordat de service of het product getest en geoptimaliseerd is, is de kans groter dat deze naar behoren werkt tijdens een full launch.
Een soft launch speelt ook een grote rol in de optimalisatie van marketinguitgaven. Tijdens een soft launch kijken bedrijven naar factoren zoals klantenacquisitie, doelgroepen, en promotie. Op deze manier krijgen bedrijven een inzicht in de meest effectieve en efficiënte marketingstrategieën.
Het tegenovergestelde van een soft launch is een hard launch of full launch.