Smart speaker marketing
Een gevolg van voice technology is smart speaker marketing. Tegenwoordig zijn we allemaal wel bekend met smart speakers. Deze spraak gestuurde technologie biedt de mogelijkheid om de customer experience van je bedrijf aanzienlijk te verhogen. Binnen voice technologieën zijn twee soorten technologieën te onderscheiden:
- Voice search: Mensen stellen specifieke vragen aan een smart speaker of voice assistant om informatie te verkrijgen (informatief)
- Voice dialogue: Mensen voeren een gesprek met de voice assistant of smart speaker. Hiervoor hebben de voice assistenten of bedrijven zelf een verhaallijn gecustomized
Een voorbeeld van een voice search opdracht is het vragen naar het weer, een recept of een andere oplossing. Bij een voice dialogue kun je denken aan een gesprek met de assistent van een bedrijf zoals Bol.com of van de speaker zelf. Maar hoe kun je smart speaker marketing inzetten als bedrijf? Daar gaan we hieronder meer over vertellen.
Is smart speaker marketing iets voor jou?
Smart speaker marketing inzetten als bedrijf helpt je de behoefte van een gebruiker te vervullen. De vindbaarheid van je website wordt via een ander kanaal verhoogd. Dit is anders dan de traditionele zoekopdracht op je telefoon of computer. Het maakt hierbij niet per se uit of de gebruiker daadwerkelijk op zoek is naar jouw product of dienst. Maar het kan zeker helpen bij het maken van een aankoop.
Zo kan men via hun Smart-speaker vragen wat de acties zijn op Bol.com of Albert Heijn. Als je het daarnaast mogelijk maakt om via een Smart-speaker gelijk een aankoop te doen ben je goed bezig. Het nadeel van smart speaker marketing is de toegankelijkheid. Een groot bedrijf als Google kan hier veel makkelijker een extra kanaal van maken. Zij bieden namelijk zelf ook een smart speaker aan genaamd Google Home, waardoor ze de voice technologie al bezitten. Het is dus belangrijk om af te wegen of smart speaker marketing wel echt nodig is voor jouw bedrijf. Op dit moment is de populariteit van smart speaker marketing nog niet groot genoeg om als klein bedrijf hierop in te zetten.