End-of-life
Ook wel: EOL
End-of-life betekent dat een product volgens de fabrikant het einde van zijn levenscyclus heeft bereikt. Het product wordt niet meer verkocht of gepromoot. Voor bezitters van het product is belangrijk om te weten dat hiermee ook de actieve ondersteuning voor het product ophoudt. Dit kan een reden zijn om het product te vervangen. De fabrikant gaat er vanuit dat de meeste verkochte producten zijn afgeschreven en/of de klant voldoende kans heeft gehad deze te vervangen voor nieuwere alternatieven.
Doorgaans zijn vóór het bereiken van de status end-of-life al nieuwe versies van het product gelanceerd. Het beëindigen van de productondersteuning stelt fabrikanten en distributiekanalen in staat om zich te richten op nieuwere producten. De praktische betekenis van de end-of-lifestatus hangt af van het type product.
Dat een product over enige tijd de status end-of-life zal bereiken wordt door de maker afgekondigd met een End of Life Announcement (EOLA). Deze aankondiging stelt gebruikers in staat om actie te ondernemen, zoals het vervangen van het product, het aanschaffen van extra onderdelen of het inkopen van verlengde ondersteuning (indien de fabrikant er voor kiest om deze aan te bieden).
End-of-life in de ict
De term end-of-life wordt veel gebruikt rondom computers en electronica, in het bijzonder bij software. Voor computerprogramma’s en besturingssystemen, zoals Windows, komen regelmatig updates uit. Deze updates kunnen nieuwe functionaliteit bevatten en kunnen bekende fouten en beveiligingsrisico’s verhelpen.
De softwaremaker zal zo lang mogelijk doorgaan met het uitbrengen van updates, maar zal zich hierbij na verloop van tijd hoofdzakelijk beperkten tot het ‘patchen’ van kritieke problemen. Zodra het programma als ‘end-of-life’ is bestempeld, hoeven gebruikers geen updates meer te verwachten. Ook zullen nieuwe programma’s niet langer ondersteuning bieden voor de als verouderd sterk bestempelde software.
Reparaties en onderhoud
Voor fysieke producten betekent het meestal dat reparaties nog beperkt kunnen worden uitgevoerd, zo lang er nog onderdelen beschikbaar zijn. Wel kunnen de (garantie)voorwaarden die gelden voor service en reparaties wijzigen. Vaak gaat de productie van onderdelen nog enige tijd door nadat de productie van het product zelf is gestaakt. Uiteindelijk zullen de kosten van deze beperkte productie echter niet meer opwegen tegen de opbrengsten en is de klant afhankelijk van bestaande voorraden.
Als het beëindigen van de productie en verkoop geen gevolgen heeft voor de ondersteuning van een product, wordt ook wel de term end-of-sale gebruikt.