Toegevoegde waarde
Ook wel: value added
Het begrip toegevoegde waarde heeft zowel een economisch-wetenschappelijke als een marketingeconomische betekenis.
Economische toegevoegde waarde
De eerste betekenis van toegevoegde waarde is de waarde die in een bepaalde schakel van de bedrijfskolom wordt toegevoegd. Oftewel het verschil tussen de inkoopwaarde van grondstoffen of producten en de marktwaarde voor de afnemer.
Om een voorbeeld te geven: een boer verzorgt zijn veestapel met als doel de melk te kunnen leveren aan een melkfabriek. De prijs die hij per liter ontvangt kan worden beschouwd als vergoeding voor de gemaakte uren en kosten om dit ruwe product te kunnen aanbieden. De fabriek bewerkt de geleverde melk vervolgens tot verkoopbare producten, waarbij er opnieuw waarde aan wordt toegevoegd. Ook de supermarkt die deze producten inkoopt levert inspanningen voordat de klant met een volle winkelwagen de winkel verlaat, waarbij er dus opnieuw waarde is toegevoegd.
Deze toegevoegde waarde is dus niet hetzelfde als de marge of winst. Het is de pure waardevermeerdering gedurende het productie- en distributieproces waarvan de gemaakte kosten en winst deel uit maken.
In vrijwel alle landen wordt de belasting op toegevoegde waarde bij de verkoop van producten en diensten belast met een belasting over de toegevoegde waarde (btw). Doordat de af te dragen btw wordt doorberekend aan de afnemers wordt uiteindelijk alleen btw betaald door consumenten en niet-btw-plichtige organisaties.
Marketingtechnische toegevoegde waarde
De marketingtechnische toegevoegde waarde is de motivatie om te kiezen voor een bepaald product of merk of zaken te doen met een bepaald bedrijf. Deze toegevoegde waarde kan bijvoorbeeld bestaan uit kwaliteiten die een product of bedrijf onderscheiden van concurrerende alternatieven. De toegevoegde waarde gaat verder dan wat standaard van een dergelijk product of dienst mag worden verwacht.
De hieraan gekoppelde propositie is onder meer van belang bij het opstellen van een bedrijfsplan.