Cherry-picking
Cherry-picking gaat niet alleen over het plukken van kersen. De term cherry-picking verwijst in marketing naar de methode om op de markt de best presterende effecten te selecteren. Deze methode blijkt behoorlijk effectief bij het renderen van een goed rendement. Dit geldt zowel bij het investeren in beleggingen als bij het investeren in bepaalde klanten. In de praktijk wordt cherry-picking niet als de beste tactiek beschouwd om investeringsbeslissingen te nemen. Maar het blijkt, mits goed uitgevoerd, succesvol in het verhogen van rendement en omzet.
Cherry-picking marketing
In de markt verwijst de cherry-picking methode naar het richten op de meest winstgevende klanten. De klanten die het meeste winst opleveren worden dan geïdentificeerd, in plaats van het bedienen van alle klanten. Zoals het principe van Pareto benoemd; 20% van de klanten zorgen voor 80% van de omzet. Bij cherry-picking wordt hierop gefocust, de klanten die het meeste opleveren krijgen de meeste aandacht.
Wanneer je als bedrijf voornamelijk focust op de 20% klanten die het meeste opleveren kan dit een hoop geld en tijd schelen. Dit zijn namelijk de klanten waar je producten of diensten het meest succesvol zijn. Men hoeft geen hele strategieën te bedenken voor de klanten die toch geen connectie voelen met het merk. De tijd die normaal wordt gestopt in onderzoek en analyse kan worden gestopt in het verhogen van de omzet van de ‘vaste klant’. Over deze klanten is al bekend waarom ze graag kopen bij jouw bedrijf. Hierdoor is de kans groter dat ze dit blijven doen en dat je met dezelfde methode meer klanten uit dezelfde doelgroep kunt binnenhalen.
Investeren met Cherry-picking
Daarnaast wordt de cherry-picking methode wordt zowel door individuele beleggers als fondsmanagers gebruikt. Deze managers en beleggers volgen bij deze methode de beste presterende fondsbeheerders en beleggingsfondsen. Vervolgens beleggen ze in de aandelen die ook het beste presenteren die in hun beleggingsportefeuilles zijn opgenomen.
De tijd die nodig is om potentiële investeringen te identificeren wordt verkort door de best presterende aandelen te ‘cherry-picken’. Daarnaast is veel onderzoek en analyse voorafgaand geen vereisten. Hierdoor is cherry-picking methode over de jaren steeds populairder geworden om effecten voor investeringen te identificeren.
In plaats van het analyseren van alle gerelateerde aandelen op de beurs binnen een bepaalde branche kan de belegger een aantal onderlinge fondsen volgen. Er wordt gekeken naar betrouwbare beleggingen die actief beheerd worden. Cherry-picking stelt de belegger in staat om aandelen binnen een specifieke sector te kiezen die het beter doen dan de rest.