Omnichannel Strategie
Een omnichannel marketingstrategie is een term dat betrekking heeft een marketing inzet waar gebruik wordt gemaakt van meerdere kanalen om de klant of een geïnteresseerde zo optimaal mogelijk van de gewenste informatie te voorzien. De marketing inzet richt zich in dit geval niet op één kanaal maar op meerdere bronnen. Het is hierbij van belang dat het aanbod (dus de marketing inzet via de verschillende kanalen) naadloos in elkaar overloopt om te zorgen voor een perfecte consumentenervaring. Dit laatste aspect is de onderscheidende karakteristieke eigenschap van omnichannel strategie in vergelijking met multichannel marketing. Bij de keuze voor multichannel marketing wordt er wel gebruik gemaakt van meerdere kanalen maar deze worden parallel ingezet dus zonder dat de mediakanalen met elkaar in verbinding staan.
Voorbeeld van een omnichannel marketing strategie
Een omnichannel marketingstrategie kan betrekking hebben op de informatievoorziening om een customer journey vorm te geven waarbij er gebruik wordt gemaakt van verschillende kanalen. Een omnichannel strategie kan ook procesmatig worden ingezet. Een bekend voorbeeld van omnichannel marketing is dat een klant een online bestelling plaatst, deze ophaalt in een fysieke winkel, Hier kan een QR-code worden gescand waarmee een spaarsaldo kan worden verhoogd en er gespaard kan worden voor een korting op een volgende aankoop. In dit geval worden meerdere marketingkanalen ingezet die perfect in elkaar overlopen en gezamenlijk een versterkende factor vormen.