Simon Sinek is degene die het denkmodel de Golden Circle heeft ontwikkeld. De Golden Circle is een model wat is gebouwd naar aanleiding van onderzoeken door Sinek. Deze onderzoeken zijn naar het succes van de meest invloedrijke bedrijven en leiders ter wereld. Sinek ontdekte dat dezelfde manier van handelen, communiceren en denken ten grondslag ligt achter alle succesvolle merken. Opvallend is dat dit compleet tegenovergesteld is van hoe de meerderheid van bedrijven en leiders handelen, communiceren en denken.
Uitleg Golden Circle
Wanneer er aan bedrijven gevraagd wordt waarom hun klanten bij hun bedrijf klanten zijn antwoorden de meeste bedrijven hetzelfde. Dit zijn klanten omdat hun product of dienst geweldig is, goed geprijsd en van goede kwaliteit. Volgens Simon Sinek weergeeft dit antwoord dat deze bedrijven geen flauw idee hebben wie hun klanten zijn. Bedrijven die een grote invloed hebben benaderen hun klant met de waarom vraag. Aan de hand van het onderstaande figuur wordt dit principe benadert:
Het Golden Circle model kijkt naar drie vragen. Alleen de meest invloedrijke bedrijven beginnen met de Why. Andere bedrijven starten vanaf de buitenkant van de Golden Circle, de What. De cirkels in het model staan voor:
What: Wat voor producten of diensten verkoopt het bedrijf?
How: Hoe bedrijven doen wat ze doen. Hoe onderscheidden ze zich? Hoe is het product of dienst anders of beter?
Why: Waarom doe je dit als bedrijf? Dit gaat over waar het bedrijf in geloofd, hun inspiratie
Voorbeeld Golden Circle model
Een duidelijk voorbeeld om de Golden Circle uit te leggen is volgens Sinek het merk Apple. De What van Apple is het maken van goede computers, telefoons en tablets. Bij Apple is de How hoe gemakkelijk de apparaten te gebruiken zijn en hoe mooi ze eruit zien. Er wordt verteld wat ze maken en hoe ze dat doen, maar de Why is hierin nog niet duidelijk. Zo’n groot bedrijf als Apple begint eigenlijk ook vanuit de Why. De visie van het bedrijf is het uitdagen van de status quo door anders te denken. Vanuit deze visie komt het maken van de mooie producten die makkelijk te gebruiken zijn, de What en How.
Het wordt daarom aangeraden om als leider en bedrijf te richten op de Why. Je kunt niet zomaar bedenken waarom je product of dienst geweldig is. De Why geeft een uitgangspositie waarnaar het product wordt ontwikkeld. Door het Golden Circle model te gebruiken kun je als bedrijf of leider inzichtelijk krijgen wat je succesvol maakt of kan maken.