7S model
Het 7S model is een marketingmodel dat toegepast wordt om de sterktes en zwaktes van een onderneming in beeld te brengen. Het is een interne analyse model die is ontwikkeld door een aantal voormalige McKinsey-medewerkers om de kwaliteit van de prestaties van een onderneming te meten.
Factoren van het 7S model
Het 7S model van McKinsey is vormgegeven aan de hand van 7 “S-factoren”. Deze factoren zijn onderverdeeld in 3 harde en 4 zachte waarden, namelijk:
- Strategie (harde waarde)
- Structuur (harde waarde)
- Systemen (harde waarde)
- Stijl (zachte waarde)
- Significante gemeenschappelijke waarden (zachte waarde)
- Sleutelbekwaamheden (zachte waarde)
- Staf (zachte waarde)
De 7 waarden worden gezien als de vaste factoren die gebruikt kunnen worden om de prestaties van een organisatie te analyseren. Deze factoren moeten in een directe verbinding met elkaar staan om de meest efficiënte en effectieve doelstellingen te kunnen realiseren. Uit het feit dat alle waarden in het model met elkaar in verbinding staan, blijkt het onmogelijk te zijn om een eenduidige strategie te formuleren die voor een maximaal resultaat zorgt. Er is echter wel onderlinge sturing mogelijk.
Uit het model wordt duidelijk dat alle factoren gezamenlijk de karakteristieke eigenschappen van één bedrijf vormen. Doordat er sprake is van een synergie zal beïnvloeding op één van de factoren ook effect hebben op de andere 6 factoren. Bij de moderne toepassing van het 7S model wordt vaak een extra waarde toegevoegd. Deze extra “S” staat voor solidariteit, en heeft betrekking op welke mate er sprake is van loyaliteit binnen het bedrijf.