Experience marketing
Het creëren van een ervaring voor de klant om een relatie te ontwikkelen heet ook wel experience marketing. Door de klant een onderscheidend vermogen te laten ervaren met een dienst of product hopen marketeers dat er een positieve relatie ontstaat met de dienst of het product. Deze marketingtechniek focust vooral op Word Of Mouth Marketing (WOMM).
Klanten praten graag over hun positieve en negatieve ervaringen. Daarom is social media een hele populaire plek om Experience marketing toe te passen. Socialmediaplatformen zijn namelijk de online locaties geworden voor mensen om hun ervaringen te delen. Twitter is het grootste platform waarop negatieve ervaringen worden gedeeld. Dus een slechte ervaring via experience marketing zal via Twitter gedeeld kunnen worden. Maar in het positieve geval zal de experience marketing techniek leiden tot het maken van reclame voor het bedrijf door de klanten zelf.
Vormen van experience marketing
Er zijn veel soorten manieren waarop je als bedrijf experience marketing in kunt zetten. De meest bekende varianten van experience marketing zijn:
- Gesponsorde festivals van bijvoorbeeld Heineken op Pinkpop
- Online spellen die aansluiten bij een bedrijf zoals de MacDonalds die naast hun kerstkalender gebruikers prijzen liet winnen met spelletjes
- Interactieve vormen van bijvoorbeeld online reclame zoals apps die een miniversie van hun game aanbieden als reclame scherm
- Brand evenementen zoals influencer evenementen van merken zodat de influencers hun ervaring delen op social media
Om experience marketing op een succesvolle wijze uit te voeren moet de boodschap voldoen aan minstens één van de volgende kenmerken. De marketing ervaring moet informatief/leerzaam zijn, een community creëren, service faciliteren en/of amuserend zijn. Door aan minstens één van deze pijlers te voldoen kun je een band creëren tussen jouw dienst of product en de klant middels experience marketing.