Gamification
Eén van de populairste marketingtechnieken is gamification. Veel bedrijven passen dit toe in hun marketingcampagnes om meer interactie te krijgen met hun product, dienst of merk. Wanneer goed toegepast, kan gamification de gebruikers motiveren en de ervaring met het merk verrijken. Een bepaald soort gedrag stimuleren is waar gamification om staat.
Door in te spelen op intrinsieke motivatie van de doelgroep met een bepaalde beloning kan er gedrag gestimuleerd worden. Deze motivatie kan status, erkenning, leren of een fysieke beloning zijn.
Beloningsvormen Gamification
Ondanks dat er gesproken wordt over een beloning is het belangrijkste aspect van gamification de jacht. De uitdaging, actie en progressie verhogen de motivatie van gebruikers. Het kan namelijk niet uit maken hoe fantastisch de beloning aan het einde is. Als de “game” niet genoeg prikkelt bij de gebruiker verdwijnt de intrinsieke motivatie. Andersom is dit ook het geval. Er hoeft dus niet per se een grote beloning aan te hangen als het spel goed in elkaar steekt.
Een goed voorbeeld is Pokémon Go, waar geen fysieke beloningen waren. De app had een slimme vernieuwende manier van spelen waardoor bijna iedereen ter wereld buiten op jacht was naar Pokémon.
Door gebruikers te belonen met prijzen kan de motivatie op kort termijn gestimuleerd worden. Maar kort termijn stimulatie is gevaarlijk, omdat de intrinsieke motivatie kan dalen.
De ‘Dog Poo Lottery’ in Taiwan is een voorbeeld hiervan. Mensen konden een foto mailen naar de gemeente waarop ze hun hondenpoep opruimde. De foto werd omgezet in een lot voor een loterij om geld te winnen. Ondanks dat de loterij een groot succes was veranderde er niks. Mensen gingen hun hondenpoep zonder prijzen niet ineens opruimen. Waarom zou je? Dat gebeurde daarvoor ook niet.
Gamification – Houd het simpel
Gamification kan ook subtieler voorkomen dan een compleet spel. Simpele gamification technieken kunnen zorgen voor een groot resultaat. Een goed voorbeeld hiervan is de progress bar bij sociale kanalen.
Op LinkedIn wordt aangegeven hoeveel procent van je profiel is ingevuld. Het geeft veel meer voldoening om bij elk onderdeel op 100% te staan dan op 5% of 25%. Door het profiel compleet te maken krijgt de gebruiker een gevoel van erkenning.
Simpel is een belangrijk woord bij gamification op meerdere manieren. Gebruik niet te veel game-elementen op de website of app. Dat kan te verwarrend zijn voor de gebruiker. Ook het spel kan het beste simpel gehouden worden. Zorg voor duidelijke regels en een uitdaging, zoals bij Tetris of Pac Man. Zorg dat het spel en/of de game-elementen goed aansluiten bij je merk en wat je wilt motiveren. Op deze manier kan een beetje gamification een groot verschil maken.