Customer insight marketing
De inzichten in het gedrag gebruiken om je aanbod te verbeteren voor de klant wordt customer insight marketing genoemd. Je zet als bedrijf dus deze inzichten in om je aanbod beter af te stemmen op de klantbehoefte. Hiermee kun je de:
- Dienstverlening en service verbeteren
- Omzet verhogen
- Nieuwe klanten aantrekken
Als je begrijpt waarom en hoe een klant zich gedraagt kan deze informatie worden gebruikt. Dit gedrag kan namelijk beïnvloed worden. Door de customer journey in kaart te brengen zie je welke route de klant aflegt en hoe deze zich gedraagt. Customer insight marketing helpt de producten of diensten beter aan te laten sluiten bij de doelgroep. Daarnaast helpt het bij het verbeteren van de marketingstrategie om de doelgroep te bereiken.
Inzetten van customer insights
Je kunt een customer insight model maken van de verzamelde data. Hoe deze eruit komt te zien is afhankelijk van de data analyse. Er zijn verschillende customer insight modellen die gebruikt kunnen worden:
- Impact Assessment: De relatie tussen het gedrag van de klant en de acties van de aanbieder worden in kaart gebracht. Hieruit komt een voorspellende waarde van de actie-gedrag verhouding
- Customers as Assets: Hierbij ga je op lange termijn de waarde van de klant meten. Om het rendement te berekenen worden de acquisitiekosten meegenomen in de berekening
- Propensity Modelling: Op basis van klant-acties uit het verleden wordt het toekomstige gedrag voorspeld
- Cross-sell Analyse: Verwante producten en diensten worden gekoppeld om in deze in de toekomst in te zetten voor upselling en cross-selling
- Critical Lag: Op basis van persoonlijke aankoop patronen worden specifieke klantcontacten gegroepeerd. Door deze meer gepersonaliseerd te bereiken wordt de loyaliteit gestimuleerd en de retentie verhoogd
Inzetten van customer insights
Er zijn dus meerdere customer insight modellen te gebruiken voor je marketingstrategie. Hierbij is het belangrijk te kijken naar welke klanten je wilt bereiken. Als je de omzet uit de vaste klanten wilt verhogen is het Critical Lag model wat je zoekt. Volgens het Pareto-principe komt namelijk 80% van de omzet uit 20% van je klanten. Inzetten op deze loyale klanten is dus altijd een goed idee.
Daarnaast heeft Simon Sinek het Golden Circle model ontwikkeld. Waarbij er gekeken wordt naar de intrinsieke waarde voor de klant. Er zijn nog steeds een hoop bedrijven die dit te weinig doen. Bij het customer insight marketing wordt er eigenlijk ook naar de intrinsieke waarde van de klant gekeken.