Marketingdoelstellingen
Marketingdoelstellingen beschrijven wat het beoogde resultaat is van de marketing inzet van een organisatie en geven richting aan de manier waarop dit voornemen gerealiseerd kan worden. Door het formuleren van dit soort doelstellingen wordt aangegeven waar de prioriteiten/focuspunten van een bedrijf liggen op gebied van marketing.
Daarnaast wordt er een referentiepunt geplaatst waardoor de resultaten van de marketing inzet gemeten kunnen worden. Dit laatste benadrukt het belang om de marketingdoelstellingen volgens het SMART principe op te stellen. Marketingdoelstellingen kunnen geformuleerd worden op basis van een SWOT analyse en kunnen onderverdeeld worden in gedragsdoelen (gericht op de einddoelstelling), attitudedoelen (gericht op het realiseren van de einddoelstelling) en informatieve doelstellingen. Daarnaast kan er met betrekking tot marketingdoelstellingen een onderverdeling gemaakt worden tussen primaire, secundaire en tertiaire doelstellingen.
Primaire marketingdoelstellingen zijn gekoppeld aan organisatiedoelstellingen en hebben hiermee dan ook een directe betrekking op de omzet en winst van de organisatie. Secundaire marketingdoelstellingen hebben betrekking op de activiteiten die een aantoonbare bijdrage leveren aan de realisatie van de primaire ambities. Tertiaire marketingdoelstellingen hebben betrekking op de verwachtingspatronen/ hypotheses die betrekking hebben op de eerder genoemde harde doelstellingen.