Profit Based Bidding
Bij Google Ads kun je bieden op advertentieplekken in de vorm van Profit Based Bidding. Dit houdt in dat je zo goedkoop mogelijk wilt bieden op de advertentieplek in de zoekresultaten. Aan de hand van een biedsysteem bepaald Google Ads welke adverteerder een advertentieruimte krijgt.
Om het nog wat simpeler uit te leggen kijken we naar de basis voor de gebruiker. Een gebruiker vult een zoekopdracht in op Google en krijgt passende resultaten te zien. Alle relevante advertenties die worden getoond zijn daar gekomen via een soort veiling proces. Hierin speelt het budget van de adverteerders een grote rol, maar daarnaast telt de kwaliteitsscore en positie in de Google ranking ook mee.
Efficiënt bieden op Google Ads
Om ervoor te zorgen dat je het meeste haalt uit je Profit Based Bidding bij Google Ads zegt Google het volgende:
- Bied op de context van de gebruiker bij de veiling via Slim bieden: Hierdoor krijg je betere prestaties omdat je richt op afzonderlijke veilingen
- Beheer efficiënter de biedingen in Google Ads: Hierdoor bespaar je tijd op accountonderhoud omdat de biedingen geautomatiseerd werken
- Maak gebruik van de juiste biedstrategie: Zorg ervoor dat de strategie aansluit bij het bedrijfsdoel, automatiseer de biedingen op de beste conversiegegevens, verwerk winkelbezoeken in de ‘Slim bieden’-strategie als fysieke locaties belangrijk zijn en weet wanneer seizoensaanpassingen belangrijk zijn voor jouw biedingen
- Vereenvoudig de accountstructuur en baseer de campagnes op doelstellingen voor automatisch bieden: Te veel detail in de accountstructuur geeft onoverzichtelijkheid omdat automatisch bieden werkt voor alle accountstructuren. Daarnaast heeft elk bedrijf wel een doelstelling per campagne, waardoor dit makkelijker ingezet kan worden op automatisch bieden
- Test automatische biedstrategieën: Gericht op één KPI om de biedingstest eenvoudig te houden
- Evalueer de prestaties van de biedstrategieën: Tijdens ‘Slim bieden’ is het mogelijk om de prestaties van doelstatistieken te bekijken over tijd
Wanneer je deze tips meeneemt in je biedstrategie zal je minder snel je budget opmaken. Hierdoor kun je meer profijt hebben tijdens het bieden. Lees hier meer over Profit Based Bidding op Google Ads.