Keyword stuffing
Bij het schrijven van een SEO tekst is keyword stuffing precies wat je wilt ontwijken. Keyword stuffing staat over het overgebruik van een zoekwoord in een tekst. Het is heel belangrijk om zoekwoorden te gebruiken in een tekst om gevonden te worden. Maar zodra er te vaak een zoekwoord in een tekst staat gaat dit een averechts effect hebben op je vindbaarheid. Dan wordt de tekst niet alleen vervelend om te lezen voor bezoekers, maar ook voor crawlers van zoekmachines.
Eerste instantie keken zoekmachines alleen naar de tekst en de zoekwoorden. Hierdoor kregen sites een snel een hoge plek in de zoekresultaten. Omdat veel websites hier misbruik van maakte werd een hoop content niet fijn leesbaar voor bezoekers. Google heeft gelukkig gekozen dit niet meer te accepteren als een ‘goede website’. Door de wijziging van de kwaliteitsrichtlijnen van Google:
- Rank je niet beter in de zoekresultaten met keyword stuffing
- Kan het er zelfs voor zorgen dat je nog minder snel vindbaar bent door een negatieve ranking van Google
H2: Tips om keyword stuffing te voorkomen
Natuurlijk is het handig om te weten hoe je keyword stuffing kunt voorkomen. Tegenwoordig is het beter om op een natuurlijke manier teksten te schrijven. Denk hoe je de tekst kunt schrijven voor de lezer, niet de zoekmachine. Door je te verplaatsen in de positie van de lezer voorkom je keyword stuffing. Als je dan alsnog bang bent om te veel zoekwoorden in de tekst te hebben gebruikt kun je nog een aantal dingen doen om zeker te zijn:
- Lees de tekst hardop om te horen hoe natuurlijk de tekst klinkt
- Gebruik ctrl + F om de zoekwoorden in de tekst te vinden
Vooral de laatste tip kan erg handig zijn om de keyword density te berekenen. Keyword density staat voor het zoekwoorddichtheid percentage. Om de keyword density te berekenen kijk je naar hoe vaak het zoekwoord voorkomt in de tekst en het aantal woorden van de totale tekst. Stel dat het zoekwoord 10 keer voorkomt in een tekst van 1000 woorden, ligt de keyword density op 1%. Een goede zoekwoorddichtheid ligt tussen de 0,5% en 3%. Naast deze berekening is een natuurlijk leesbare tekst precies wat je nodig hebt om keyword stuffing te voorkomen.