Disavow
Het afwijzen of verwerpen van een inkomende link wordt disavowen genoemd. Dit heeft te maken met een belangrijk onderdeel van marketing op je webshop: Linkbuilding. Bij linkbuilding worden er links naar jouw website gelegd via andere websites voor SEO optimalisatie. Wanneer zo’n backlink een slechte kwaliteit en/of een hoog spamgehalte heeft, kan dit juist slecht zijn voor je SEO.
Het probleem van dit soort linkjes ligt in het feit dat je deze niet even snel kan verwijderen. Met de optie van disavow binnen Google Search Console heb je de mogelijkheid om backlinks te laten negeren. Hierdoor lezen zoekmachines deze links niet waardoor je ranking binnen de zoekmachine niet verlaagd wordt na indexering.
Disavow toevoegen
Om de handige optie van disavow toe te passen aan backlinks met negatief effect kun je dit stappenplan volgen:
- Gebruik een link explorer tool zoals Moz om te onderzoeken welke links een te hoog spam gehalte hebben
- Maak vervolgens een txt-bestand waar je de URL’s of domeinen inzet die afgewezen moeten worden. Eén domein of URL per regel, domein vooraf laten gaan door ‘domain’, bestandsnaam moet .txt bevatten en het tekstbestand hoort gecodeerd te zijn in UTF. Laat dit door het it-team doen als je er zelf geen verstand van hebt
- Upload het txt-bestand met de lijst van foute URL’s en domeinen in je Google Search Console. Zoek de tool disavow, kies je website en klik op ‘Links afwijzen’. Kies tenslotte het txt-bestand om disavow toe te passen
Disavow controleren in cache
Hoe kun je er nou zeker van zijn dat Google disavow effectief de foutieve backlinks heeft toegepast? Om in bulk cache links te controleren kun je gebruik maken van de tool: Scrapebox’s Google Cache Extractor Addon. Stel dat je niet zoveel links hebt om de cache van te controleren zijn er ook manieren om dit individuele basis te doen. Dit kun je zien aan de cache van een pagina en via een zoekopdracht naar de backlink pagina. Een pagina waarop disavow is toegepast hoort zichtbaar te zijn in het cachegeheugen.
Daarnaast kun je op datum een zoekopdracht doen om na te gaan of Google zijn index heeft aangepast. Zet de URL in met aanhalingstekens in Google en klik op de groene pijl die verschijnt in het zoekresultaat. Hier kun je vervolgens op “In cache” klikken. Vervolgens wordt er zichtbaar op welke datum de pagina voor het laatst in cache is opgeslagen. Zo ben je er zeker van dat disavow correct is toegepast.