Outbound marketing
Outbound marketing is eigenlijk een ander woord voor traditionele marketing. Bij outbound marketing worden marketingkanalen ingezet om je zichtbaarheid en bereik zo groot mogelijk te krijgen. Hierbij kun je denken aan:
- Televisie reclame
- Radio reclame
- Advertenties
Ondanks dat er nog steeds veel geld omgaat in outbound marketing in Nederland, is dit een stuk minder dan eerst. Outbound marketing is vooral aantrekkelijk voor grote bedrijven die snel een groot bereik willen behalen. In principe wordt een product of dienst opgedrongen tot een persoon bij de outbound marketing methode. Een voorbeeld is reclame van onder andere Coca-Cola bij een grote voetbalwedstrijd. Er zijn een hoop grote bedrijven die een smak geld betalen voor een krachtige reclame-uiting via een traditioneel kanaal.
Verschil inbound & outbound marketing
Maar er zijn ondertussen zoveel manieren van marketing bijgekomen die een grote zichtbaarheid bieden dat outbound marketing niet voor elk bedrijf nog aantrekkelijk is. Al deze nieuwe manieren van marketing vallen onder inbound marketing. Maar wat is nou het verschil tussen inbound en outbound marketing? Het verschil is de ‘richting’:
- Outbound marketing: Eén richting, het merk/bedrijf eist aandacht op bij de ontvanger
- Inbound marketing: Twee richtingen, potentiële klant gaat op zoek naar de adverteerder
Inbound marketing gaat over de manieren waarop interesse van een persoon verdiend kan worden. Er wordt dus minder een product of dienst opgedrongen aan een persoon. De interesse moet verdiend worden. De adverteerder/fabrikant gaat op zoek naar manieren om contact te krijgen met de potentiële klant. Dit doen bedrijven door hun focus te leggen op andere kanalen en waardevolle content aan te bieden op internet. Een populair methode voor inbound marketing is social media. Social media marketing werkt vooral wanneer er een connectie is tussen klant en merk.