Google Suggest
Google Suggest is een zoekmachine functie waarmee gebruikers voorstellen aangeboden krijgen van zoektermen waarvan ze gebruik kunnen maken. Deze suggesties worden aangeboden op het moment dat de gebruiker de zoekterm in de zoekbalk ingeeft. Vervolgens zal Google een aantal suggesties tonen in een venster onder de zoekbalk. Deze suggesties worden getoond op basis van zoekvolume (dus de zoekfrequentie), het zoekgedrag uit het verleden en de locatie van de gebruiker. Google Suggest is begin deze eeuw gelanceerd om de gebruiker meer service te bieden. Het grote voordeel van Google Suggest is dat de gebruiker sneller zijn/haar gewenste zoekresultaat te zien krijgt, zonder een nieuwe zoekopdracht uit te voeren.
Waarom Google Suggest tegenwoordig Google Autocomplete wordt genoemd
Google Suggest is de benaming voor een functionaliteit die tegenwoordig Google Autocomplete wordt genoemd. Deze naamsverandering is doorgevoerd om deze functie een meer algemene naam te geven. Er is gekozen voor een meer algemene naam omdat de weergegeven resultaten (zoekwoord suggesties) niet altijd termen staan waar Google als organisatie achter staat.
Zo werkt Google Suggest
De Google Suggest aanvullingen worden automatisch gegenereerd. Google weet op basis van ervaring vaak heel goed in te schatten waar de gebruiker op zoek naar is. De werking van Google Suggest is eenvoudig uit te leggen. Tijdens het intypen van de zoekopdracht in de zoekbalk, worden deze gegevens naar de aangesloten servers verstuurd die automatisch suggesties doen. bedrijven kunnen hier op een handige manier op inspelen door hun content te optimaliseren op basis van long tail zoekwoorden. De resultaten die Google weergeeft worden immers vaak als zinnen vormgegeven om de gebruiker meer duidelijkheid te bieden.
Google Suggest kan niet op een directe manier worden beïnvloed door middel van zoekmachine optimalisatie (SEO) maar deze functie heeft zeker invloed op het imago van een organisatie. Het is dan ook van groot belang om gebruik te maken van deze functie om ervoor zorg te dragen dat de doelgroep wordt geattendeerd op de positieve content over een bedrijf, product of dienst. Daarnaast kan Google Suggest ook worden gezien als SEO tool om inzicht te krijgen in zoektermen (en combinaties hiervan) waar zelf nog niet aan gedacht is. Google Autocomplete geeft immers inzicht in de (door de doelgroep) veel gebruikte zoektermen.