Branded keywords
Er zijn branded en non branded zoekwoorden die door elk bedrijf gebruikt worden om gevonden te worden. Maar wat is het verschil tussen branded en non branded zoekwoorden? Je kunt het al bijna raden aan de benaming. Zoekwoorden die branded zijn bevatten jouw bedrijfsnaam. Hierbij kun je denken aan branded zoekwoorden van bijvoorbeeld de webshop Zalando:
- Zalando schoenen
- Zalando vrouwen
- Of alleen het zoekwoord ”Zalando”
Ook verkeerd geschreven zoekwoorden worden gerekend onder branded zoekwoorden. Dus Zallando, Zolando en Zolanda tellen ook mee. Branded zoekwoorden worden vooral ingezet door bedrijven die al naamsbekendheid bezitten en een grote koopintentie hebben bij bezoekers.
Tip: Start een Google Ads campagne gefocust op branded zoekwoorden. Hiermee zorg je dat jij bovenaan de zoekresultaten van jouw bedrijf komt te staan in plaats van een concurrent. De kosten per klik (CPC) zijn vaak ook laag omdat de advertentie relevant is en de kwaliteitsscore hoog ligt. Zorg wel dat je onderscheid maakt tussen non branded en branded Google Ads campagnes. Zo kun je makkelijk volgen waar de bezoeker vandaan komt. Geef beide campagnes ook eigen budgetten, aangezien de kosten een stuk kunnen verschillen van elkaar.
Non-branded keywords
Aan de overkant heb je non branded keywords, zoekwoorden die gaan over producten en diensten. Hier zit dus niet jouw bedrijfsnaam in. Voorbeelden van non branded zoekwoorden zijn:
- Hakken
- Dames sneakers
- Rood jurkje
- Sleutelmaker
Op non branded zoekwoorden is de concurrentie hoger omdat er enorm veel bedrijven kunnen zijn die op nummer één willen staan bij dat zoekwoord. Bij het zoekwoord dames sneakers wil bijvoorbeeld niet alleen Zalando, maar ook Snipes, Omoda en Ziengs bovenaan staan. Het is het slimst om goed in te zetten op non branded zoekwoorden. Hiermee bereik je een nieuwere doelgroep en vergroot je de naamsbekendheid van je bedrijf. Dit geldt vooral voor kleinere bedrijven die nog niet extreem bekend zijn. Branded zoekwoorden moeten bij kleine bedrijven ook gebruikt worden maar hebben een lager zoekvolume dan non branded zoekwoorden.