EMD (Exact Match Domain)
Een domeinnaam die precies overeenkomt met een specifiek zoekwoord wordt een EMD genoemd. Een Exact Match Domain (EMD) bestaat meestal uit beschrijvende, korte zinnen waar men vaak op zoekt. Veel bedrijven gebruiken EMD om bij een specifieke zoekopdracht bovenaan de zoekresultaten te staan. Als er een hoop mensen zoeken naar ‘roze artikelen kopen’ kun je als bedrijf het domein “rozeartikelenkopen.nl” kopen en daarop je site publiceren.
Doordat je domeinnaam exact overeenkomt met de zoekopdracht komt deze URL in theorie bovenaan de zoekresultaten te staan. Maar de veranderingen in SEO-regels van zoekmachines kan een Exact Match Domain juist voor het tegenovergestelde effect zorgen. Hierover wordt in de volgende alinea meer verteld.
Effect van EMD op je SEO
In het geval dat je daadwerkelijk aanbiedt wat de EMD-URL zegt kan dit positief zijn voor je SEO. Maar als dit niet het geval is dan zal dit een erg negatief effect hebben op je positie in de zoekresultaten. We zeggen in theorie omdat zoekmachines nu crawlen op een andere manier. Zoekmachinebots van Google, Bing en Yahoo! kijken tegenwoordig onder andere naar:
- Relevantie
- Content
- Aantal bezoekers
- Natuurlijke schrijfstijl
Veel EMD-websites zijn namelijk spamwebsites die worden gebruikt om zoekmachinebots te verwarren. Het nadeel voor deze spamwebsites is dat zoekmachines zoals Google en Yahoo! bewust zijn van dit soort spam. Deze ‘niet relevante’ websites worden vervolgens expres weggehaald uit de zoekresultaten. Maar het kan dus ook een positief effect hebben wanneer de website-URL overeenkomt met de functie van de website. Zelfs grote merken maken gebruik van deze methode. Zij kopen dan een domein op en verwijzen op dit domein door naar de website van hun merk. Let er wel op dat je niet een Google Penalty ontvangt. Deze vorm van de zoekmachines om de tuin leiden met een EMD vindt Google niet leuk.