Marketing automation
Al jaren staat marketing automation bovenaan de lijst van topprioriteiten voor marketeers. Marketing automation staat voor het automatiseren van marketing processen in je bedrijf. Dit kan in verschillende vormen toegepast worden. In de meeste gevallen draait marketing automatization om het optimaliseren van de customer journey bij B2B marketing. B2B marketing is business-to-business, met als doel leadnurturing en leadgeneratie. Dit houdt in dat bedrijven andere bedrijven genereren als prospects (lead generation), gaan voeden (lead nurturing) en vervolgens klant maken. Het doel van marketing automation is:
- De marketing ROI vergroten
- Het meten van performance
- Het realiseren van klanten
Vormen van marketing automation
Marketing automation kan op eindeloos verschillende manieren ingezet worden. Een aantal voorbeelden hiervan zijn:
Vervolgens wordt er gekeken naar de situatie, wat men weet van de prospect en het gedrag dat hij of zij vertoont. Dit gedrag wordt ook wel trigger genoemd. Voorbeelden van triggers zijn het openen van de e-mail, bezoeken van een bepaalde pagina, downloaden van een bestand en engagement in de vorm bij bijvoorbeeld likes, reacties en shares. Vervolgens wordt de situatie geanalyseerd en kunnen er data-driven beslissingen gemaakt worden.
Marketing automation voordelen
Steeds vaker lopen marketeers tegen het probleem aan dat klanten niet meer loyaal zijn, consumentengedrag blijft veranderen online, er een afname zal zijn van e-mail traffic door de shift naar social media en sms-communicatie en massacommunicatie duur wordt in verhouding met wat het oplevert. Omdat marketing automation bestaat uit software wat direct ondersteunt in lead realisatie is deze vorm van marketing steeds populairder onder marketeers. Deze strategie biedt voordelen zoals:
- Leadgeneratie – Er worden automatisch meer en betere leads gerealiseerd
- Kennis – Je leert meer over je bezoekers, hun gedrag en hoe je de communicatie kan personaliseren wat leidt tot lead conversie
- Inzicht – Koppel de registratie van verkoop en conversie aan de marketing automation, in bijvoorbeeld een CRM-systeem. Hierdoor kan je analyseren welke acties en kanalen tot het resultaat hebben geleid