Lead
Ook wel: prospect
Een lead is een bedrijf of persoon die interesse heeft in de aankoop van een product of dienst. Vaak wordt met een lead een een concrete aanvraag bedoeld, zoals een verzoek om meer informatie of een offerte. Het kan ook gaan om een prospect die, vanwege bepaalde acties of contacten die op interesse wijzen, door de aanbieder wordt beschouwd als potentiële klant.
Leads kunnen bijvoorbeeld binnenkomen via een informatieformulier op de eigen website. Zo lang er nog geen sprake is van een klant wordt in dat geval gesproken van zachte conversie. De warmte van een lead wordt vaak uitgedrukt in een score, gebaseerd op gedrag en acties door de prospect, welke weer wordt gebruikt om een passende benadering te kiezen. Veel organisaties delen leads in aan de hand van customer journeys.
De waarde van een lead voor een bedrijf kan worden berekend op basis van de kans op conversie en de verwachte opbrengst. Deze virtuele waarde wordt ook wel gebruikt als basis om advertenties af te rekenen. Het betalen voor online adverteren op basis van een vergoeding voor elke nieuwe lead (CPA) gebeurt onder andere bij affiliate marketing. Er bestaan bedrijven die zich hebben gespecialiseerd in het verkopen van leads die zij verzamelen via eigen websites, dit noemen we leadgeneratie.