Ambush marketing
Er wordt gesproken over ambush marketing als een bedrijf of organisatie zichzelf associeert met een evenement zonder dat hiervoor sponsorgeld wordt betaald. Er is in dat geval dus géén sprake van sponsoring. Het bedrijf heeft zich immers niet officieel als sponsor aan dit evenement verbonden maar doet in marketingactiviteiten wel voorkomen dat deze relatie bestaat. Er zijn zelfs vormen van ambush marketing waarbij organisaties de doelgroep graag doen laten geloven dat het een officiële sponsor is met als doel om voordeel te halen uit de gesuggereerde associatie. Dit is de reden dat ambush marketing ook wel sluik sponsoring wordt genoemd.
Een bekend voorbeeld van ambush marketing is een condoomfabrikant die tijdens de Olympische Spelen een reclame-uiting publiceerde waarbij de vijf “olympische ringen” te zien waren maar er duidelijke associatie kon worden gemaakt met het bovenaanzicht van condooms. Hoewel de onderste twee ringen met betrekking tot de kleurstelling afwijkend waren van de originele Olympische ringen, liet het totaalbeeld duidelijk zien dat er een associatie werd gemaakt zonder dat er sprake was van een officiële sponsorovereenkomst.
Naast een volledige vorm van ambush marketing kan er sprake zijn van een gerelateerde inhaak activiteiten. Dit kan gezien worden als indirecte vorm van ambush marketing. Hierbij worden toespelingen gemaakt naar een bepaald sportevenement zonder direct gebruik te maken van officiële logo’s. Deze vorm van sluik sponsoring is veelvuldig zichtbaar rond evenementen als het WK en EK-voetbal waar bijvoorbeeld veel supermarktorganisaties en leveranciers van bijvoorbeeld Tv’s graag een graantje van meepikken. In veel landen is Ambush Marketing illegaal omdat dit ten koste gaat van het verdienmodel van de echte sponsor en in sommige gevallen zelfs van het imago van het evenement zelf.