SEA-specialist
Naast de welbekende SEO strategie is er ook SEA, search engine advertising. Het verschil tussen deze twee is dat SEA ingaat op betaalde advertenties optimaliseren. Een SEA-specialist zet betaalde advertenties uit bij zoekmachines van Google, Bing of Yahoo! De specialist zorgt ervoor dat deze advertenties zo goedkoop mogelijk per click zijn, aangezien je per click op de advertentie betaald. Het doel hiervan is het aantal bezoekers en de omzet op de website te verhogen. Wat doet een SEA-specialist precies?
- Het online zoekgedrag van de doelgroep analyseren
- Zoekwoordrapportages opstellen met tools zoals Google Keyword Planner
- Opstellen, uitwerken en implementeren van een SEA-strategie
- Campagnedata analyseren en gebruiken om de campagnes te optimaliseren
- A/B-testen van teksten in de advertenties, landingspagina’s en positie in de zoekresultaten
- Retargeting en RLSA-campagnes (Remarketing Lists for Search Ads) implementeren om bezoekers te behouden die al eerder interesse hebben getoond
- Door middel van rapportages betrokken afdelingen advies en aanbevelingen geven
Werkplaats SEA-specialisten
SEA-specialisten kunnen op meerdere plekken werkzaam zijn. Vaak werken ze zelfstandig als ZZP’er, bij online marketingbureaus voor externe klanten of bij een bedrijf met een interne functie. Bij een interne functie zal dit meestal bij een bedrijf zijn die een webshop bieden. Als SEA-specialist moet je samenwerken met andere specialisten. Hierbij kun je denken aan online marketeers, web analisten, e-commerce managers, developers, productmanagers en SEO-specialisten. Over SEO-specialisten kun je hieronder meer lezen.
Er is geen aparte opleiding om SEA-specialist te worden. Maar er zijn wel cursussen of trainingen voor. Bij Google kun je online trainingen volgen en examen doen. Aan het eind ontvang je dan een ‘Individual Qualification’ voor Google AdWords of voor Google Analytics.
SEA versus SEO
SEO-specialisten richten zich op het verhogen van het organische verkeer en conversie. Het organische verkeer komt uit clicks waarvoor niet betaald is om ze uit te zetten. Deze linkjes zijn dus zo geoptimaliseerd dat ze hoger terecht komen in de zoekmachine. SEA richt zich op het zo goedkoop mogelijk maken van elke click op betaald verkeer. Het beste voor je bedrijf is een combinatie van SEA en SEO te implementeren.