Google zoekopdrachten
Zoekopdrachten zijn als het ware vragen die je stelt aan een zoekmachine zoals Google. Het doel is een antwoord te vinden op wat je zoekt. Het kan zijn dat mensen zoeken naar een product, merk, site of ander onderwerp. De woorden die op de zoekbalk ingevuld worden noemen we keywords of zoekwoorden. Deze keywords zijn van belang voor de zoekmachine om te begrijpen wat een persoon zoekt. Vervolgens gebruikt Google deze zoekwoorden om op het internet het antwoord te vinden. Wanneer een persoon zoekt naar een merk, product of dienst worden er resultaten getoond die het beste SEO en SEA geoptimaliseerd zijn.
SEO en SEA zoekresultaten
Als bedrijf is SEA en SEO erg belangrijk om hoog zichtbaar te zijn in de zoekresultaten. De resultatenpagina van een zoekmachine bestaat uit de volgende links:
- Betaalde links (SEA) – Je betaald advertentiekosten om je link bovenaan te hebben staan
- Onbetaalde links (SEO) – Om hoog in de resultaten te staan moet de SEO op orde zijn
Dat je bij SEA betaald voor de advertenties in de zoekmachine betekent niet dat deze geoptimaliseerd kunnen worden. Door de SEA te verbeteren kun je de Cost-Per-Click (CPC) aanzienlijk verlagen. Door SEO optimalisatie toe te passen kan je zonder advertentiekosten te betalen hoger in de ranking komen te staan. Het doel van SEO en SEA is het verhogen van conversie doordat je website beter gevonden kan worden door potentiële klanten.
Google zoekmachine
Er zijn een verschillende zoekmachines, maar de grootste zoekmachine is Google. Daarnaast zijn er zoekmachines zoals Yahoo! en Bing. Al deze zoekmachines hebben crawlers of bots die het internet afspeuren. Deze zoekmachinebots indexeren websites en individuele pagina’s. Des te makkelijker een crawler over je website kan bewegen, des te hoger je score is in Google. Door SEO toe te passen in combinatie met een duidelijke websitestructuur is je website goed te indexeren. Met tools zoals Search Console van Google webmaster kun je checken of pagina’s geïndexeerd worden.