Google Trends
Google Trends is een hulpmiddel van Google dat inzicht geeft in het gebruik van de populaire zoekmachine.
In feite is Google Trends zelf een zoekmachine, maar dan eentje die zoekt in de zoekopdrachten die in Google zijn ingevoerd. Met behulp van Trends kan worden opgezocht hoe vaak er op een bepaalde zoekterm is gezocht. Deze data kan worden vergeleken met statistieken uit een gewenste periode om trends in het zoekgedrag te kunnen bepalen.
Doordat Google Trends ook gerelateerde zoektermen voorstelt kan de populariteit ook worden vergeleken met andere zoekopdrachten en kunnen nieuwe zoekcombinaties worden gevonden. Deze functie is bijvoorbeeld nuttig bij het uitvoeren van een keywordonderzoek. Voor seizoensgebonden sectoren is het interessant om te weten vanaf welke moment het zoekgedrag van potentiële klanten toeneemt.
De gebruikscijfers kunnen desgewenst worden gefilterd land, regio en zelfs woonplaats. Behalve inzage in het gebruik van Google Zoeken biedt Google Trends ook informatie over het zoekgebruik van Google Afbeeldingen, Google Nieuws, Google Shopping en YouTube.
De data waar Google Trends uit put wordt door Google aangeduid als een grotendeels ongefilterde steekproef van echte zoekopdrachten. Doordat de gebruikte gegevens zijn geanonimiseerd kan de interesse in een zoekopdracht of een bepaald onderwerp worden opgevraagd zonder dat individuele Google-gebruikers en hun gegevens kunnen worden geïdentificeerd.