Keyword
Ook wel: zoekwoord, zoekopdracht, sleutelwoord of zoekterm
Keywords zijn zoekwoorden die worden gebruikt door bezoekers van zoekmachines. Bij het uitvoeren van een zoekopdracht toont de zoekmachine webpagina’s aan de gebruiker die aansluiten bij de zoekterm.
Keyword marketing
Om goed gevonden te worden op relevante termen, dienen deze gebruikt te worden in de webteksten. Binnen webanalyse kunnen statistiekenpakketten vertellen via welke zoekwoorden bezoekers binnenkwamen op een website. Op basis van deze gegevens kun je de teksten op je website optimaliseren zodat je nog beter vindbaar wordt in de zoekmachines.
Long-tail en short-tail keywords
Binnen keyword wordt er onderscheid gemaakt tussen long-tail en short-tail keywords. Short-tail keywords bestaan vaak uit 1 of 2 woorden. Veel populaire zoekopdrachten bestaan echter uit meer dan één woord. Specifieke zoekopdrachten die uit meerdere woorden bestaan worden ook wel longtail keywords genoemd. Het voordeel van het focussen op long-tail zoekwoorden is dat deze vaak een specifiekere zoekintentie hebben waardoor het gemakkelijker is om hier relevante content voor te schrijven. Het nadeel is echter dat long-tail zoekwoorden vaak minder zoekvolume bevatten.
Wat zijn interessante keywords?
Een keywordanalyse brengt in kaart welke zoekwoorden worden gebruikt door de doelgroep (potentiële klanten) van een organisatie en kan waardevol zijn bij het schrijven van webteksten of het opzetten van een campagne voor zoekmachinemarketing.