H1 Titel
De H1 Titel of H1 tag is de hoofdtitel van een tekst op een pagina. Zoekmachines als Google of Bing analyseren de pagina om te bepalen wat het hoofdonderwerp is door middel van de heading tags H1, H2 en H3. Als het zoekwoord terugkomt in de belangrijke onderdelen op de pagina weten de bots dat deze pagina relevant is voor dat zoekwoord. Maar wat onderscheidt de H1 Titel?
- De H1 Titel komt meestal maar 1 keer voor op een pagina
- Het hoofdonderwerp, ook wel belangrijkste keyword, staat in de H1 tag
- Het is vaak het eerste wat de zoekmachine ziet op de pagina
- Het zoekwoord telt het zwaarst in de H1 Titel voor SEO
Als er vaker een H1 tag verwerkt is op de pagina kan de zoekmachine niet goed vaststellen wat het onderwerp van een pagina is. Hierdoor wordt de pagina minder relevant voor het zoekwoord waar het om gaat.
H1, H2 en H3 titels
Naast de H1 tag zijn er H2 en H3 heading tags die verwerkt kunnen worden op de pagina. De betekenissen van de H1, H2 en H3 Titels op de pagina zijn:
- H1 – De hoofdtitel van de tekst
- H2 – Titels boven paragrafen/alinea’s in de tekst
- H3 – Titels van de subonderwerpen, kan een opsomming zijn
Het is belangrijk om te onthouden dat lagere cijfers achter de kop een hogere waarde hebben voor Google. Dus de H3 Titel heeft een lagere waarde dan de H2 Titel en de H2 titel is minder waardevol dan de H1 Titel. In het Content Management Systeem (CMS), waarmee de website onderhouden wordt, kunnen de heading tags verwerkt worden. Meestal wordt er alleen gebruik gemaakt van de H1, H2 en H3 heading tags omdat deze een hogere waarde hebben, vergeleken met een H4, H5 en H6.
Fouten bij heading tags
Let er wel op dat je niet gaat over optimaliseren. Het belangrijkste zoekwoord hoeft niet in elke heading tag voor te komen. Zorg ervoor dat je synoniemen verwerkt en gebruikt maakt van verschillende keywords in de H2 en H3 tags. Denk bij het schrijven van een tekst op je website aan hoe de gebruiker dit ervaart. Als je zelf een tekst leest wil je ook niet tien keer hetzelfde zoekwoord in één alinea. Lezers scannen eerst voordat ze de pagina gaan lezen. Ze kijken naar de meest zichtbare onderdelen en beoordelen dan of het waard is om de pagina helemaal te lezen. Dit maakt de H1 Titel de belangrijkste zin in van de tekst, deze wordt namelijk als eerste gelezen.