Agile marketing
Agile marketing is een flexibele marketingstrategie waarbij de marketingactiviteiten kunnen worden afgestemd op de veranderende klantwensen. Hierbij wordt er afgestapt van het werken in grote waterval projecten, waarbij een project via vooraf bedachte stappen en/of processen wordt vormgegeven. Agile marketing is immers gericht op het snel opleveren van concrete resultaten na een korte marketing inzet. Deze korte marketing inzet wordt in de volksmond ook vaak een sprint genoemd. Deze potentiële oplossingen vormen weer de basis voor de vervolgstappen. Om in deze doelstelling te voorzien, wordt er vaak gewerkt in multidisciplinaire (project)teams die via resultaatgerichte sprints en korte cycli op zoek gaan naar concrete resultaten. Dit betekent in de praktijk dat een agile marketing inzet een veranderlijk karakter heeft en alle ruimte biedt om aanpassingen door te voeren. De reacties van de doelgroep en de gegenereerde resultaten uit een specifieke marketing inzet vormen zelf de basis van de keuzes/ vervolgstappen die worden gemaakt. Hierbij wordt er dus afgestapt van het traditionele vastgestelde marketingplan waarbij er weinig ruimte is voor aanpassingen.
Verschil tussen agile marketing en traditionele marketingmethoden op een rijtje:
De achterliggende gedachte van Agile marketing is geschoeid op de basislogica van de traditionele marketingmethoden. Het vertrekpunt is een langetermijnplanning waarbij diverse marketingacties worden geïnitieerd en waarbij op bepaalde momenten de resultaten worden gemeten. De verschillen tussen agile marketing en de traditionele marketingmethoden zitten in de manier waarop het traject wordt vormgegeven en de manier waarop er naar het eindresultaat wordt gewerkt.
· In geval van agile marketing wordt het eindresultaat en de karakteristieke eigenschappen hiervan niet specifiek geformuleerd. Dit is bij traditionele marketingmethoden veel meer het geval.
· Bij agile marketing wordt het plan na iedere sprint/ leercurve bijgestuurd. Bij traditionele marketingmethoden is er niet of nauwelijks sprake van bijsturing.
· De basis van agile marketing zit in het ontwikkelen en vormgeven van kortetermijnacties. Een traditionele marketing methode is gericht op een lange termijn inzet.
· Voor de voortgang van een agile marketing project is het essentieel dat de resultaten snel worden geanalyseerd. Dit is bij een traditionele marketingmethode van minder groot belang.
· Een agile marketing project wordt, in tegenstelling tot bij traditionele marketingmethoden, voor een onbepaalde tijd ingezet. Na iedere sprint kan bepaald worden of het project voortgezet, bijgestuurd of gestopt wordt.