Leesbaarheid
De term leesbaarheid heeft betrekking op de mate waarop een lezer in staat is om een tekst te lezen en de context hiervan te begrijpen. Het is hierbij goed te realiseren dat leesbaarheid een ruim begrip is. Een tekst die voor de ene persoon goed leesbaar is, kan voor een andere persoon niet te begrijpen zijn.
Een leesbare tekst voldoet aan gestelde criteria met betrekking tot de woordkeuze, de lengte van de zinnen, het gebruik van leestekens en de focus op het onderwerp. De term leesbaarheid wordt veelvuldig gebruikt met betrekking tot zoekmachineoptimalisatie.
Een zoekmachine als Google stelt hier in diverse updates veel eisen aan. Vooral de Google Hummingbird update heeft veel betrekking op de leesbaarheid van teksten. In het verleden was het veelvuldig gebruiken van keywords een van de belangrijkste criteria om met een webpagina een goede plek in de zoekresultaten te verdienen.
Tegenwoordig wordt deze vorm van keyword stuffing gezien als black hat SEO. Een goede leesbaarheid van een tekst in combinatie met de toegevoegde waarde die deze content voor de doelgroep biedt, kunnen tegenwoordig gezien worden als belangrijke voorwaarden om op een aantrekkelijke plaats in de zoekresultaten weergegeven te worden.
Daarnaast is de tekst hierdoor voor “echte mensen” ook het beste te lezen en dit zijn nog altijd de decision makers die tot een eventuele conversie moeten overgaan. Er mag uiteraard niet worden voorbijgegaan aan deze doelstelling