Paarse broek
Paarse broek is een schertsende aanduiding voor iemand die werkzaam is in de marketingwereld. De term is in 2006 geïntroduceerd door weblog GeenStijl, dat marketeers regelmatig wegzet als praatjesmakers. Sinds de introductie is het begrip een eigen leven gaan leiden. Hoewel de betiteling ‘paarse broek’ zeker niet als compliment kan worden beschouwd, dragen veel marketeers de term als geuzentitel.
De meeste paarse broeken houden zich bezig met een vorm van online marketing. Ze hebben het liefst minstens twee verschillende functies op hun visitekaartje, meestal omdat ze niet voldoende gekwalificeerd zijn om uit te blinken in één van de functies. De paarse broek strooit met zinnen die doorspekt zijn met jargon, maar eigenlijk geen inhoud hebben.
De paarse broek volgt de laatste ontwikkelingen in zijn vakgebied op de voet en blinkt uit in het verkeerd voorspellen van nieuwe trends. Om hun kennis te etaleren en autoriteit op te bouwen creëren paarse broeken hun eigen podia, bijvoorbeeld in de vorm van weblogs en vakbladen. Velen verdienen meer aan hun optredens als spreker of auteur dan aan het daadwerkelijk uitoefenen van hun vak.
Of marketeers daadwerkelijk bovengemiddeld vaak paarse broeken dragen is niet aangetoond.