Unique buying reason
Ook wel: waardepropositie van een organisatie
De term Unique buying reason (UBR) heeft betrekking op de onderscheidende waarde van een specifiek aanbod ten opzichte van de concurrentie. Het betreft hier dus de toegevoegde waarde waarmee een aanbod verschilt van het andere aanbod. Deze toegevoegde waarde kan betrekking hebben op het benaderen van een specifieke doelgroep, het oplossen van een specifiek probleem, het in beeld brengen van de unieke voordelen voor de gebruiker of de onderscheidende waarde op prijsniveau. Unique buying reason kan worden gezien als de waardepropositie van een bedrijf/ aanbod. Het is uiteraard van groot belang om dit onder de aandacht te brengen om de klant te overtuigen van de UBR.
Verschil unique buying reason en unique selling point
De unique buying reason kent veel gelijkenissen met de unique selling points (USP). Het grote verschil tussen de UBR en de USP is echter dat er bij de unique buying reason wordt gedacht vanuit de behoefte van de klant. In geval van het formuleren van de unique selling points wordt er gekeken vanuit het oogpunt van de organisatie zelf. Bij het opstellen van de unique buying reasons kan er bijvoorbeeld gekeken worden naar de diensten of producten die het allerbelangrijkst zijn voor de doelgroep, de koopmotieven, de reden dat consumenten bij dat specifieke bedrijf willen kopen en de karakteristieke kenmerken van het bedrijf met betrekking tot hetgeen wat de klant hier aan heeft.