Feed management
Datafeeds of feedmanagement gaat over het genereren van extra verkeer naar je website. Dit doe je door je producten of diensten weer te geven op feed gebaseerde kanalen. De datafeed die wordt gebruikt bij feedmanagement is in feite een export-bestand van je productdatabase. Tenminste, in het geval van een webwinkel. Dit export-bestand is meestal een xml-bestand met een zo actueel mogelijk aanbod van producten, omschrijvingen, voorraad en prijzen. Het xml-bestand kun je vervolgens verspreiden of aanbieden op een feed-gebaseerd kanaal.
Hier zijn kanalen voor zoals Google Shopping, Beslist en Marktplaats. Ondanks dat bezoekers dan niet direct via jouw website bij je product of dienst komen haal je meer verkeer binnen. Hierdoor krijg je hogere omzet aangezien bezoekers op een andere manier bij je website terecht komen.
Google Search Console
Feed-gebaseerde kanalen zijn websites die zich richten op een bepaalde doelgroep of segment. Deze websites bieden datafeeds binnen verschillende productgroepen. Met deze feeds kunnen ze bezoekers informatie geven over die productgroepen en doorsturen naar de uiteindelijke webshop. Feed-gebaseerde websites werken meestal met een performance-based vergoeding. Hierbij kun je denken aan een vaste of variabele klikvergoeding. Feed-sites waarbij de sale plaatsvindt op hun eigen website worden vaak marktplaatsen genoemd. Er zijn verschillende feed-gebaseerde kanalen te benoemen:
- Affiliate marketing: Nieuwsbrieven, cashbacksites en vergelijkingssites
- Display remarketing: Het vertonen van advertenties aan bezoekers die op je website of app zijn geweest
- Marktplaatsen: Amazon.com en Bol.com bieden producten van zelfstandige verkopers op hun website
- Shopping inspiratie: Google Shopping, Fashionchick en Stylight.nl zijn voorbeelden van inspiratiewebsites die producten aanbieden van andere webshops
- Vergelijkingssites: Beslist.nl, Kieskeurig, Tweakers.net en Vergelijk.nl vergelijken producten uit dezelfde categorie met elkaar in prijs, recensies en andere informatie
Door gebruik te maken van feedmanagement op feed-gebaseerde kanalen kun je een hoop extra verkeer regelen. Doordat je website te bereiken is via andere kanalen komen bezoekers sneller (weer) terecht op je website. Tip: Door Tags te plaatsen op alle kanalen zijn de prestaties nog duidelijker te zien in de Google Analytics van je website. Mits goed gebruikt, kun je een nieuwe doelgroep bereiken en bestaande klanten reactiveren. Goede feedmanagement betekent een goede ROI en een hoop extra exposure.