E-mailmarketing
E-mailmarketing omvat alle vormen van marketing via e-mail. De bekendste vorm van e-mailmarketing is het versturen van nieuwsbrieven. Wanneer (potentiële) klanten de mogelijkheid wordt geboden om via e-mail op de hoogte gehouden te worden van relevante ontwikkelingen en aanbiedingen kan e-mailmarketing een waardevol communicatie- en promotiemiddel zijn.
Het effectief toepassen van e-mailmarketing vergt wel de nodige aandacht. Wanneer de hoeveelheid verzonden nieuwsbrieven of e-mailberichten wordt overdreven, of niet langer als informatief wordt ervaren door ontvangers, kan e-mailmarketing eenvoudig gezien worden als ongewenste e-mail (spam). Het is dan ook van groot belang de wetgeving over het versturen van e-mail te respecteren.
In Nederland dient de ontvanger expliciet toestemming gegeven te hebben middels een dubbele opt-in voor je (commerciële) e-mails mag versturen. Voor bestaande klanten is deze toestemming onder bepaalde voorwaarden niet nodig. Er dient wel te allen tijde een uitschrijfmogelijkheid voor e-mailnieuwsbrieven te bestaan.