See Think Do Care model
Ook wel: STDC model.
Het See Think Do Care model is een online marketing model dat ontwikkeld is door Google met als doel om de customer journey in kaart te brengen. Met behulp van dit model worden de verschillende fases van een klantreis in kaart gebracht. Daarnaast is in dit model een duidelijke marketing funnel (trechter) zichtbaar. Het See Think Do Care model biedt een organisatie praktische handvatten en sturing met betrekking tot de gekozen marketing strategie. Het STDC model richt zich op de complete customer journey en beperkt zich niet tot de sales en conversie in de aankoopfase. Vooral het traject voorafgaand aan deze fase wordt door veel organisaties vaak over te hoofd gezien waardoor er veel kansen worden laten liggen.
STDC model als moderne opvolger van het AIDA model
Het STDC model kan gezien worden als de moderne opvolger van het AIDA model. Bij het AIDA model wordt ervan uitgegaan dat een gemiddelde klant de volgende stappen doorloopt gedurende een klantreis:
· Attention
· Interest
· Desire
· Action
Het AIDA model is echter wat achterhaald en wordt als verouderd gezien. Vooral het hiërarchische karakter van het model weerspiegeld niet meer het huidige consumentengedrag waarvan de opeenvolgende stappen enorm lastig te voorspellen zijn. Dit komt deels door de toegenomen beschikbaarheid van de moderne digitale faciliteiten. Een framework in vorm van het STDC model sluit beter aan op de huidige maatschappij.
Hoe werkt het See Think Do Care model?
Het See Think Do Care model is een marketing model waarbij er onderscheid wordt gemaakt tussen de contactmomenten voor- en na de verkoop. Hierbij wordt ervan uitgegaan dat ieder contactmoment dat een potentiële klant met je bedrijf heeft vóór de aankoop, de mensen uit de See-, Think- én Do-fase moet aanspreken. De care fase richt zich op een goed klantcontact ná de verkoop. Ook in die fase moet een organisatie goed voor de klant zorgen om de kans op herhalingsaankopen te verhogen.
· De See fase heeft betrekking op de momenten waarbij de klant passief is en nog geen aankoopintentie heeft. In deze fase wordt er gericht op het creëren van naamsbekendheid van een merk of aanbod. Er wordt dan ook gericht op een vrij breed publiek, dus iedereen die het betreffende aanbod interessant kan vinden. In dit marketing model wordt aangegeven welke marketingmiddelen gebruikt kunnen worden om de target audience te benaderen. Hierbij kan onder andere gedacht worden aan vindbaarheid in zoekmachines (SEO/ SEA), het gebruik van social media en Google Mijn Bedrijf.
· De Think fase heeft betrekking op de overwegingsfase. De klant is hierbij gerichter op zoek naar een invulling van een specifieke behoefte in vorm van een product of dienst. In deze fase wordt een onbekende geïnteresseerde door een organisatie in beeld gebracht. De marketing inzet kan erop gericht zijn dat een klant zich inschrijft
voor een nieuwsbrief of ervoor kiest om een e-book te downloaden. In deze wens kan voorzien worden met behulp van onder andere een remarketing campagne via social media of de zoekmachine, de inzet van Google Ads of zoekmachine optimalisatie.
· De Do fase heeft betrekking op een verdere kennismaking van de klant met een organisatie. In deze fase weet de klant wat de beste invulling is voor een specifieke behoefte en weet deze persoon ook welke organisatie de beste partij is om zaken mee te doen. In dat geval is de inzet van Google Ads of zoekmachine optimalisatie met de “do-zoekwoorden” van groot belang. Ook remarketing op social media kanalen werkt hierbij zeer effectief.
· De Care fase richt zich op “de nazorg” in vorm van klantenbinding. In deze fase kan een klant worden bedankt voor de aankoop maar ook worden benaderd met gerichte content die betrekking heeft op het gebruik van het aanbod, het doen van herhalingsaankopen, het gebruik van een gerelateerd aanbod of het informeren over nieuwe ontwikkelingen. Deze fase is gericht op het verhogen van de klantwaarde.