Scherper model
Het scherper model is een online marketing frame die gericht is om de essentie van online conversie inzichtelijker te maken. Het is een model dat een belangrijk onderdeel vormt van het boek “Handboek Conversie en Customer journey mapping” dat geschreven is door de Nederlandse online marketeer Patrick Petersen. De term “SCHERPER” is dan ook een afkorting van de woorden scan, channels, helpful, engagement, relation, proof, E-commerce en retention. Hierbij wordt uitgegaan van de volgende betekenis van de acht specifieke termen:
- Scan: De consument scant content op diverse channels.
- Channels: Het conversiepad kan multichannel, crosschannel of omnichannel zijn.
- Helpful: Het eerste contact met de klant is om de relatie op te bouwen die de gehele customer journey in stand zal blijven.
- Engagement: Uitbreiding van de betrokkenheid van de consument.
- Relation: De focus moet liggen op een lange termijn relatie.
- Proof: Aanbevelingen moeten een merk, product of bedrijf meer krediet bieden (Soft Conversion).
- E-commerce: Er moeten harde conversiedoelen worden gesteld in vorm van downloads, leads of gerealiseerde verkoop.
- Retention: Loyaliteit moet beloond worden. Hoogwaardige dienstverlening en betrokkenheid vanuit de aanbieder is van groot belang.