Long tail
De long tail is de benaming voor een verschijnsel dat vooral door de opkomst van het internet in opkomst is geraakt. Marketing is vaak gericht op populaire producten en media met een groot publiek. Bij de long tail is de optelsom van minder populaire artikelen en begrippen echter in de meerderheid.
Dankzij e-commerce kunnen webwinkels als Amazon en Bol.com boeken en muziek verkopen die dermate ver achterin de long tail zitten dat ze in een traditionele winkel zelden in het assortiment opgenomen zouden worden. Dankzij de omvang van het internet en potentiële afzetmarkt is ook de optelsom van producten met een kleinere vraag een interessante markt geworden.
Long tail in zoekmachines
Dit verschijnsel doet zich ook voor binnen het gebruik van zoekmachines. Ook hier is het makkelijk vooral te kijken naar termen waarop het meest wordt gezocht. Hier is echter ook de meeste concurrentie aanwezig. Veel bedrijven richten zich met succes op de long tail en weten daarom meer bezoekers te trekken vanuit zoekmachines dan hun concurrenten die allemaal in dezelfde vijver vissen.
Een methode om er achter te komen waar potentiële klanten veel op zoeken is het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek.