Accelerated Mobile Pages
Ook wel: AMP
Accelerated Mobile Pages (AMP) is een standaard en platform voor webpagina’s geoptimaliseerd voor mobiel browsen. De statische content wordt opgemaakt in AMP HTML, een afgeleide van HTML, gebruik makend van AMP JS, een framework voor JavaScript, en een content delivery network.
AMP is ontwikkeld door Google als reactie op Instant Articles van Facebook. Het doel van AMP is om webpagina’s en content na een klik op een zoekresultaat zo snel mogelijk aan de bezoeker te tonen.
Om dit mogelijk te maken worden pagina’s op de achtegrond geladen voor ze worden aangeklikt. Alleen gebruikers van smartphones krijgen de AMP-variant te zien; anderen worden nog steeds doorgeleid naar reguliere websites. De kortere laadtijd wordt ook behaald door content in een eenvoudige lay-out te tonen ten opzichte van drukke en vormgeving van websites die dikwijls mede wordt veroorzaakt door aanwezige reclame, widgets en trackingcodes.
Voordelen en nadelen van AMP
Tegenover het feit dat bezoekers naar een aangepaste webpagina worden geleid belooft Google websites die meedoen aan AMP een betere positie in de rankings. Onder de sites die AMP gebruiken zijn veel nieuws- en krantenwebsites, oftewel uitgevers die regelmatig nieuwe artikelen publiceren.
Google positioneert AMP behalve als verlengstuk van haar eigen zoekmachine ook als open standaard. Ook partijen als Twitter en Bing linken naar mogelijk naar AMP-pagina’s. Volgens critici is AMP een poging van Google om de invloed op het web en de online advertentiemarkt te vergroten. Ook zouden er genoeg andere manieren zijn om bezoekers een snelle website met een prettige gebruikerservaring aan te bieden.