Referral
De letterlijke betekenis van referral is doorverwijzing. Dit is offline mond-op-mond reclame door aanprijzingen bij familie, vrienden of bekenden. Online vinden doorverwijzingen plaats op basis van marketing activiteiten door een aanbieder. Door goede producten of diensten, service en relevantie te bieden zorg je voor leads door referral.
Daarnaast kan je via referral ervoor zorgen dat je bestaande klanten nieuwe leads binnen halen. Een voorbeeld hiervan is wanneer je korting aanbiedt als een klant vrienden uitnodigt om je dienst te gebruiken. Het voordeel hiervan is dat deze klanten vaak mensen benaderen die in dezelfde doelgroep vallen. Leads die uit referral marketing komen zijn over het algemeen loyaler dan de normale klant. Dit komt omdat ze bij jouw dienst terechtkomen door soortgelijke mensen met soortgelijke interesses.
Social media verwijzingen
Referral vindt voornamelijk in online marketing plaats via social media kanalen. Het verschilt per soort business welke social media kanalen je het beste kan gebruiken. De meest voorkomende kanalen zijn:
Op dit soort platformen bestaan er gebruikersgemeenschappen die interesses hebben die overeenkomen. Als iemand een aankoop of ervaring deelt die positief ervaren werd zullen gelijkstemde volgers sneller dezelfde locatie gaan bezoeken. Maar je kan ook ambassadeurs inzetten voor jouw business. Op social media zijn dit influencers die passen bij jouw huisstijl, die vervolgens je product of dienst gaan aanprijzen bij hun volgers in ruil voor geld, producten of korting.
Referral in Google Analytics
In Google Analytics kan je zien waar de gebruikers vandaan komen op je website. Onder referral in Google Analytics vallen gebruikers die doorverwezen zijn uit:
In de analytics van je website worden bezoekers uit social media los weergegeven. Dit zijn bezoekers die via de social media kanalen van jouw bedrijf op de website komen. Daarnaast heb je bezoekers uit organisch verkeer, betaald verkeer en direct verkeer.