OMTM
De afkorting OMTM staat voor de term One Metric That Matters en is een belangrijke term met betrekking op conversie optimalisatie. De term “One Metric That Matters” kun je letterlijk vertalen met de term “een statistiek die er (werkelijk) toe doet” en deze vertaling dekt volledig de lading van OMTM. De voornaamste doelstelling om de focus te leggen op deze onderscheidende waarde is efficiëntie en hierbij met name op het voorkomen van het leveren van marketing inspanningen die uiteindelijk geen nieuwe klanten of leads opleveren. One Metric That
Matters is dus op gericht op het maken van een plan waarbij alle marketinginspanningen worden gericht op het verbeteren van de belangrijkste prestatie indicator van het moment. Deze prestatie indicator kan betrekking hebben op bijvoorbeeld het aantal nieuwe leads per vastgestelde periode, de conversieratio, de gemiddelde orderwaarde of de Net promoter Score (NPS).
Het is hierbij belangrijk om te kiezen voor een ratio of een percentage om een goede vergelijking te kunnen maken met een 0-score dus cijfers uit een vorige periode. One Metric That Matters zorgt voor meer focus op specifieke elementen binnen een bedrijfsvoering en zorgt hiermee uiteindelijk voor meer rendement. Het is een techniek dat veelvuldig wordt toegepast door growth hackers en/of growth hacking teams.