Leadgeneratie
Leadgeneratie is het werven van potentiële klanten, meestal via een website. Een lead is een potentiële klant die geïnteresseerd is in een bepaald product of dienst. Deze interesse kan bijvoorbeeld bestaan uit het aanvragen van een brochure of een abonnee van een nieuwsbrief die aan een bepaald profiel voldoet. Het doel van het verzamelen van leads is de mogelijkheid iets te verkopen.
Op websites die zich bezighouden met leadgeneratie kunnen klanten hun naam, e-mailadres en soms ook andere gegevens achterlaten. In ruil voor deze gegevens ontvangen bezoekers vaak een kleine tegenprestatie, bijvoorbeeld een brochure, premium, korting of kans op het winnen van een prijs. Tegelijk geven ze toestemming om benaderd te worden voor aanbiedingen.
Bedrijven die zich bezighouden met leadgeneratie hebben vaak geen eigen assortiment, maar verkopen de leads door aan bedrijven die op zoek zijn naar potentiële klanten tegen een vergoeding per lead (CPL). Hun kernactiviteit is dus niet het verkopen van producten en diensten aan consumenten, maar het verkopen van leads. Hoewel niet helemaal hetzelfde, is leadgeneratie nauw verbonden aan affiliate marketing.