Cost per action

Betekenis: Cost per action

Ook wel: cpacost per sale (cps) of cost per lead (cpl)

Cost per action (afkorting: CPA) staat voor de kosten van een bepaalde actie die wordt uitgevoerd door een bezoeker. De term komt veel voor binnen affiliate marketing, maar ook in andere vormen van online marketing.

De actie is vrijwel altijd een vorm van conversie. Een bezoeker bestelt een product of toont hierin interesse. Hierbij spreken we ook wel van respectievelijk cost per sale (CPS) of cost per lead (CPL). Er wordt ook wel eens gesproken over cost per acquisition.

Bij cost per action betaalt een adverteerder voor de daadwerkelijke opbrengsten van een marketingcampagne. Dit verlaagt het risico van de adverteerder en stimuleert uitgevers en affiliates om uitingen zo aantrekkelijk en effectief mogelijk uit te dragen.

Categorieën

ebook

Download gratis E-books!

Ga naar de E-books

Gerelateerde blogs

Haal jij het maximale uit online?

Meer dan 100 ondernemers gingen je voor. Van ZZP tot multinationals.

Doe de SEO-scan

Laatste reviews

Marketing kennisbank

Ben je op zoek naar de uitleg over een marketinggerelateerde term? Maak hieronder een keuze.

Alle rechten voorbehouden © 2023 - Online Marketing Agency