Google Marketing Platform
Omdat een aantal Google producten niet goed op elkaar aansloten is Google Marketing Platform ontwikkeld. Via het Google Platform kunnen online marketeers meer inzichten uit hun data halen. Hiermee kunnen marketingcampagnes nog beter geoptimaliseerd worden. Google Marketing Platform is een samenvoeging van Google Analytics 360 Suite en de DoubleClick producten. Op deze manier is er één geïntegreerde tool van de twee producten van Google.
Eén van de redenen hiervoor was dat het niet duidelijk was dat DoubleClick van Google was. Daarnaast waren andere producten zoals Google Analytics en DataStudio niet altijd soepel te koppelen aan de DoubleClick-producten.
Mogelijkheden van het Google Marketing Platform
Het Google Marketing Platform is in 2018 gelanceerd. Met het Google Marketing Platform Tool is het inkopen, plannen, meten, testen en optimaliseren makkelijker geworden. Met het advertentie- en analyseplatform in één zijn online marketing activiteiten vereenvoudigd. De mogelijkheden van het Google Marketing Platform zijn:
- Het beter analyseren van de customer journey, die steeds complexer wordt met nieuwe soorten devices en touchpoints
- Het beter toewijzen van attributie aan kanalen aan de hand van de customer journey analyse
- De coördinatie tussen digitale kanalen en offline factoren te verbeteren om de efficiëntie te verhogen van digitale marketing
- De juiste klanten op het juiste moment met de juiste boodschap bereiken
Tools binnen het Google Marketing Platform
Google biedt met het Marketing Platform een 360 ° graden overzicht van de klant en de concurrentie. De missie van Google is het organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar maken van alle informatie ter wereld. Dit doen ze met een integratie van de volgende Google programma’s:
- Google Display & video 360
- Google Search Ads 360
- Google Analytics 360
- Google Tag Manager 360
- Data Studio
- Optimize 360
- Surveys 360
Er is een betaalde en onbetaalde versie van het Google Marketing Platform. De gratis versie biedt de gratis versies van Google Analytics, Google Tag Manager, Data Studio, Optimize en Surveys. De betaalde versie geeft een keuze uit de volgende Google producten: Analytics 360, Tag Manager 360, Optimize 360, Surveys 360, Data Studio, Display & Video 360 en Search Ads 360. De Google Surveys 360 is nog niet in Nederland beschikbaar en er is geen betaalde variant van Data Studio. Bij de betaalde versie van het Google Marketing Platform kun je kiezen je tools uit te breiden of te verminderen.