Marketing operations
Ook wel: MarOps of MarketingOps
Marketing operations is een term voor de procedures die binnen een organisatie wordt gevolgd om alle processen en projecten op de meest efficiënte manier vorm te geven zodat hieruit het maximale rendement wordt gehaald. Deze procedures brengen traditionele marketingvaardigheden (afkomstig van mensen, processen, technologie en data) samen op de meest efficiënte wijze. Marketing operations maakt het mogelijk om de combinatie van technische en analytische vaardigheden enerzijds met de toenemende complexiteit en hoeveelheid aan initiatieven anderzijds te stroomlijnen en beheren. De achterliggende gedachte hierbij is dat de verschillende projecten binnen de organisatie elkaar aanvullen en een bijdrage leveren aan het realiseren van de doelstellingen op langere termijn. Marketing operations kan een prima basis vormen voor de groei van het bedrijf en het effectief realiseren van een marketing strategie.
Verschil marketing operations en marketing coördinatie
Met het bovenstaande wordt meteen het belangrijkste verschil aangegeven tussen marketing operations en marketing coördinatie. In het laatste geval wordt de focus gericht op de korte termijn en een aantal specifieke doelstellingen. Er worden hierbij operationele en tactische keuzes gemaakt. Marketing operations is gericht op de langere termijn waarbij er strategische keuzes worden gemaakt. Een marketing operations manager zal dan ook een groep van projecten managen en keuzes maken die gefocust zijn op lange termijn groei. Een marketing coördinator beheert een of meerdere individuele projecten.