User intent
User intent is een term die betrekking heeft op de intentie van de gebruiker met betrekking tot informatievoorziening, navigatie op internet en/of transactie. Deze veelzijdigheid geeft direct het grote belang aan om als organisatie veel waarde te hechten aan deze intentie van de gebruiker. Deze user intent zal immers in veel gevallen de basis vormen van zowel korte- als lange termijn strategieën. Daarnaast vormt de user intent een belangrijke basis van de online strategie die gevolgd wordt. De intentie van de klant heeft immers veel invloed op de customer journey en veel website content is gericht op deze stappen die de klant in het verkoopproces maakt. In veel gevallen wordt er ook daadwerkelijk eerst naar informatie gezocht over een specifiek aanbod, wordt er vervolgens genavigeerd welk aanbod het beste in een specifieke behoefte kan voorzien en zal er daarna een transactie plaatsvinden.
Een andere belangrijke reden om als bedrijf de user intent goed in beeld te hebben, is zoekmachine optimalisatie. Voor de vindbaarheid van een website/ webpagina is het van belang om goed in beeld te hebben wat de doelgroep in het invulvenster van de zoekmachine aangeeft om aan specifieke informatie te komen. Deze wetenschap geeft een organisatie alle gelegenheid om hierop te acteren en de doelgroep van gerichte content te voorzien. In dat geval is er sprake van vraag gestuurde marketing.