Rel=sponsored en rel=ugc
Een relatief nieuw hulpmiddel van Google is de introductie van rel=sponsored en rel=ugc. Deze link attributen dragen bij aan een transparanter internet. Een ander bekend attribuut die helpt bij het verbeteren van de laadtijd is de rel=nofollow. Link attributen zoals die van sponsored, ugc en nofollow worden door Google gezien als aanwijzingen. Hierdoor let Google beter op deze links op de website. De specifieke betekenissen van de drie attributen zijn:
- Rel=”sponsored”: Dit is een betaalde link
- Rel=”ugc”: Deze link is geplaatst door een forumlid/bezoeker
- Rel=”nofollow”: Deze link graag niet volgen
Eerste instantie werden links met een nofollow attribuut niet gevolgd. Tegenwoordig is het een aanwijzing voor Google. De links met een nofollow attribuut kregen namelijk niet de waarde die ze verdienden. Wanneer het links waren van de website-eigenaar zelf is dat geen probleem maar hierdoor werden ook links van bezoekers niet gevolgd door crawlers. Dit betekent dat je beter noindex kunt gebruiken zodat een link niet gevolgd wordt.
De 3 linkattributen: ugc, nofollow en rel=sponsored
Er zit een verschil tussen de rel=nofollow en rel=sponsored en rel=ugc attributen. De sponsored en ugc geven aan waarom Google crawlers een link op een bepaalde manier moet indexeren. Met het rel=sponsored linktype kun je aangeven dat de link een vorm van sponsoring is. Denk hierbij aan links die aan een affiliatie programma gekoppeld zijn of advertenties. Google kan hierdoor zien of de link is bedoeld om iets mee te verdienen of ermee een wederdienst bewezen wordt.
Het rel=ugc linkattribuut staat voor User Generated Content. Dit linktype is zodat Google ziet dat de link niet door de website-eigenaar is geplaatst maar door een gebruiker. Hierbij kun je denken aan commentaar door een bezoeker op het blog op je website. Ugc attributen gaan dus over de originele content geplaatst door gebruikers, inclusief de links.
Moet je gelijk je rel=sponsored toepassen?
Stel dat je op het moment tientallen of honderden nofollow links hebt, dan betekent het niet dat je je zorgen hoeft te maken. Je zult namelijk niet gelijk een penalty krijgen omdat er nofollow is toegepast op sponsored links. Het wordt aangeraden om de rel=ugc en rel=sponsored links toe te passen op de nieuwe pagina’s. De oude pagina’s kunnen gelaten worden aangezien deze te veel werk bevatten om aan te passen. Google zal zelf snel kunnen herkennen wat spam is en wat niet. Zolang je bij de nieuwe pagina’s rel=ugc en rel=sponsored toepast zal Google dit positief indexeren.